شما اینجا هستید:

آیا پوست های چرب نیاز به مرطوب کننده دارند؟

بله، پوست چرب نیز مانند سایر انواع پوست به مرطوب کننده نیاز دارد.

آیا می دانستید چربی یکی از ارزشمندترین دارایی های پوست شماست؟ مقدار مناسب چربی، می تواند چین و چروک را از بین ببرد و پوست را صاف و مرطوب نگه دارد. همچنین چربی طبیعی پوست برای حفظ سد دفاعی پوستی و محافظت از پوست دربرابر محرک های محیطی مولد آکنه، ضروری هستند. اما زمانی که سبوم بیش از حد تولید شود، پوست چرب، براق و مستعد آکنه می شود. پوست شما سبوم اضافی را از عوامل مختلفی مانند مراقبت نامناسب از پوست، استرس، آلودگی، رژیم غذایی نامناسب و تغییرات هورمونی دریافت می کند. این عوامل تعادل طبیعی پوست شما را به هم می زنند و باعث می شوند پوست رطوبت خود را از دست بدهد. وقتی پوست دچار کم آبی می شود، غدد چربی با تولید چربی بیشتر سعی می کند کمبود رطوبت پوست را جبران کرده و از عملکرد سدهای پوست محافظت کند. این تولید بیش از حد سبوم، منجر به مسدود شدن منافذ پوست شما می شود که در نهایت می تواند منجر به ایجاد آکنه و کومدون (جوش های سرسیاه و سرسفید) شود.

برای بازگرداندن تعادل سطح طبیعی سبوم (چربی) و جلوگیری از چرب شدن پوست، شما به استفاده از یک مرطوب کننده مناسب نیاز دارید.

انتخاب مرطوب کننده مناسب برای پوست های چرب

مراقبت از پوست های چرب می تواند چالش برانگیز باشد، مرطوب نگه داشتن پوست های چرب کمی پیچیده است زیرا شما باید محصولی را انتخاب کنید که مقدار مناسبی رطوبت در اختیار پوست شما قرار دهد. میزان آب کم در مرطوب کننده می تواند پوست شما را کم آب کند، در حالیکه وجود چربی زیاد در کرم می تواند پوست شما را چرب و مستعد آکنه کند. بنابراین، هنگام انتخاب مرطوب کننده برای پوست های چرب باید دقت کنید. در اینجا یک راهنمای سریع در مورد اینکه چه نوع مرطوب کننده ای را باید انتخاب کنید ارائه می دهیم.

مرطوب کننده باید غیر کومدوژنیک “غیر کومدون زا” باشد. این خاصیت یعنی این محصول منافذ پوست شما را مسدود نمی کند و باعث ایجاد کومدون یا جوش های سر سیاه و سرسفید نمی شود.

حتماً مرطوب کننده هایی را تهیه کنید که برای پوست‌های چرب فرموله شده‌اند. اکثر این مرطوب کننده ها ساختار سبک و گاهاً برپایه آب دارند.

چگونه رطوبت و سلامت پوست های چرب را حفظ کنیم؟

ترفندها و روش های ساده ای برای مرطوب و متعادل نگه داشتن پوست برای داشتن پوستی سالم و بدون آکنه وجود دارد.

  • از یک پاک کننده ملایم و مخصوص پوست چرب استفاده کنید تا چربی طبیعی پوست خود را از بین نبرید: اولین قدم در روتین مراقبت از پوست شما پاک کردن باقی مانده آرایش و چربی اضافی و کثیفی از روی صورت است. بهتر است این کار را با یک پاک کننده ملایم و مخصوص پوست های چرب انجام دهید تا از ازبین بردن بیش از حد چربی طبیعی پوست جلوگیری شود زیرا این مسئله می تواند تعادل pH پوست شما را به هم بزند و چربی طبیعی آن را از بین ببرد.
  • هفته ای یک تا دو بار از یک ماسک آبرسان مخصوص پوست های چرب برای تقویت آبرسانی آن استفاده کنید.
  • برس ها و اسفنج های آرایش را به طور مرتب تمیز کنید: این ابزارهای آرایشی آلودگی ها را در خود جمع می کنند، بنابراین باید آنها را مرتب تمیز کنید. برس ها و اسفنج های خود را درآب ولرم قرار دهید. سپس با استفاده از یک شوینده یا شامپوی طبیعی، آن ها را به آرامی ماساژ دهید و بشویید. این کار را تا زمانی که هیچ اثری از آرایشی روی برس و اسفنج ها نمانده باشد ادامه دهید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید: یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث تجمع سموم در بدن شما شود. اگر کم آبی را هم به این مورد اضافه کنید، در نهایت پوست بدی خواهید داشت، زیرا این عوامل محیط مناسبی برای رشد آکنه بوجود می آورند. آب شما را هیدراته نگه می دارد و به دفع سموم کمک می کند. بنابراین، به یاد داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید و با تغذیه مناسب به بدن خود کمک کنید تا پوستی سالم و شفاف داشته باشید.
  • روبالشتی خود را حداقل هفته ای یک بار تعویض کنید.
  • برای انتخاب مرطوب کننده مناسب زمان بگذارید: هیدراته نگه داشتن پوست چرب کمی مشکل است، اما با توجه ویژه به محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می کنید، می توانید به پوستی سالم و هیدراته دست پیدا کنید.