شما اینجا هستید:

اگزما در نوزادان و کودکان

اگزما در نوزادان غیرعادی نیست، اما نظریه های متناقض زیادی دراین خصوص وجود دارد. اگزما معمولاً در شش ماه اول تولد شروع می شود. اگر کودک شما یکی از این کودکان است، ممکن است قبلاً تجربه اگزما را در خانواده خود داشته باشید یا ممکن است بعنوان یک بیماری کاملاً جدید در خانواده شما دیده شود.

اینها رایج ترین سوالاتی است که از خانواده هایی که نوزادانشان اگزما دارند می شنویم:

1. چه چیزی باعث اگزمای نوزاد من شد؟
هیچ دلیل واحدی برای اگزمای آتوپیک وجود ندارد. اگزما یک بیماری پیچیده است. محققان دقیقا علت ایجاد اگزمای نوزادان را نمی‌دانند، اما معتقدند عوامل ژنتیکی و محرک‌ها و آلرژن های پوستی و واکنش سیستم ایمنی هر سه در ابتلا به اگزما نقش دارند. علائم اگزما با علائم سایر بیماری‌ها، مانند آسم، آلرژی‌های غذایی و رینیت آلرژیک همپوشانی دارند.
2. آیا کودک من به دلیل عدم شیردهی به اگزما مبتلا شد؟
از آنجایی که اگزما ناشی از عوامل ژنتیکی است، تغذیه نوزاد با شیر خشک قطعا نمی تواند باعث اگزما شود. برخی تحقیقات کنونی نشان می دهند که شیردهی اثرات مثبت در پیشگیری از اگزما دارد و برخی دیگر هیچ تأثیر قابل‌توجهی را نشان نمی‌دهند.
همچنین شواهد کافی برای توصیه به زنان باردار یا شیرده برای اجتناب از غذاهای خاص برای محافظت از کودکان متولد نشده در برابر اگزمای آتوپیک یا هر بیماری آتوپیک دیگر وجود ندارد.
3. علائم اگزما چگونه است؟
اگزما نوزاد علائمی مانند جوش را ایجاد می‌کند که باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. بثورات همچنین می‌تواند دارای برجستگی‌های کوچکی باشد که ممکن است مایع ترشح کند. علائم دیگر شامل موارد زیر است:
پوست ضخیم شده، تغییر رنگ و تورم، پوست تیره روی پلک و اطراف چشم، تغییرات در پوست اطراف دهان، چشم یا گوش
در نوزادانی که پوست کم رنگ‌تری دارند، وقتی اگزما در حال شعله‌ور شدن است، پوست قرمز و خارش‌دار است. در نوزادانی که پوست تیره‌تری دارند، نواحی تحریک‌شده و خارش‌دار ممکن است قرمز باشد، اما به احتمال زیاد لکه‌های تیره‌تر نیز نشان داده می‌شود. همچنین ممکن است در اطراف جلو یا پشت زانو یا آرنج کم رنگ تر به نظر برسند.
4. آیا کودک من همیشه اگزما خواهد داشت؟
متأسفانه، نمی توان پیش بینی کرد که آیا کودک شما مادام العمر به اگزما مبتلا خواهد شد یا برای مدت کوتاهی. تاکنون هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد. اگزما یک بیماری مزمن با دوره‌های شعله‌ور شدن و دوره‌های بهبودی است و اکثر افرادی که سابقه اگزما دارند هنوز مشکلات پوستی مانند خشکی و خارش دارند. اگر فرزند شما ژن اگزما داشته باشد، ممکن است که دیگر به آن مبتلا نشود و ممکن است در طول سال های نوجوانی یا بزرگسالی هم با آن درگیر باشد.

 

5. آیا حساسیت به شیر یا مواد غذایی مشکل ساز است و آیا باید تغییری در رژیم غذایی کودکم ایجاد کنم؟
آلرژی غذایی ممکن است در هر کودکی بین سه ماهگی تا دو سالگی رخ دهد. نوزادان مبتلا به اگزما کمی بیشتر در معرض خطر آلرژی هستند، اما بسیاری از نوزادان مبتلا به اگزما حساسیت به شیر یا سایر مواد غذایی ندارند.
نوزادی که واکنش آلرژیک فوری دارد ممکن است عود اگزما ناگهانی داشته باشد، خارش شدید داشته باشد یا شروع به خس خس سینه کند، در حالی که نوزادی که واکنش دیرهنگامی دارد بیشتر احتمال دارد کولیک، رفلاکس، استفراغ و بی میلی به شیر خوردن داشته باشد.
اکثریت قریب به اتفاق آلرژی های غذایی به 9 گروه غذایی محدود می شود: شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، سویا، گندم، آجیل درختی، کنجد، صدف ماهی و کیوی. تشخیص حساسیت غذایی در کودکان تا سه سالگی بر اساس سابقه علائم است. درمان شامل پرهیز از غذا و سپس مصرف مجدد تدریجی آن است. تنها استثناها بادام زمینی و صدف هستند زیرا اینها آلرژی های مادام العمر هستند.
هر اتفاقی بیفتد، رژیم غذایی کودک خود را تغییر ندهید، مگر اینکه توسط یک متخصص کودک توصیه شده باشد، زیرا ممکن است بر رشد و تکامل کودک شما تأثیر بگذارد.
6. بهترین مرطوب کننده برای کودک من کدام است؟
مرطوب کننده ها با ایجاد لایه ای از روغن ها، پوست خشک را درمان می کنند. این امر باعث افزایش آب در لایه بالایی پوست می شود و سد قوی پوست را بازیابی و ترمیم می کند تا از ورود عوامل یا محرک های محیطی جلوگیری کند.
مرطوب کننده ها باعث نرم شدن پوست و کاهش خارش می شوند. اگر به طور منظم برای حفظ رطوبت پوست استفاده شوند، می توانند دفعات تشدید اگزما را کاهش دهند. مرطوبکننده ها می توانند به فرم لوسیون، کرم، پماد و ژل باشند.
مرطوب کننده مناسب برای کودک باید از خشکی پوست جلوگیری کند و باعث تحریک نشود. ممکن است لازم باشد چندین محصول را امتحان کنید تا زمانی که محصول مناسب را پیدا کنید. به طور منظم، در طول روز (به عنوان مثال، در هر تعویض پوشک، و بعد از حمام) از محصولات مرطوب کننده کودک استفاده کنید. برای استفاده از این محصولات، آن را روی تمام پوست بصورت نقطه بزنید و سپس با استفاده از یک حرکت ملایم، به سمت پایین و به جای مالش، آن را صاف کنید.
7. چند وقت یکبار باید نوزادم را حمام کنم؟
اگر کودک شما مبتلا به اگزما است، حمام روزانه با یک شوینده مناسب به تسکین اگزما و کاهش خشکی و خارش پوست کمک می کند و در عین حال پوست را تمیز می کند، آلودگی ها را از بین می برد و سد پوستی را ترمیم می کند. به جای صابون، از شوینده کودک مخصوص پوست های اگزمایی استفاده کنید. از استفاده هرگونه محصولات معطر خودداری کنید و آب را ولرم نگه دارید، زیرا گرما می تواند اگزما را تشدید کند.
8. آیا باید نگران استفاده از استروئیدهای موضعی تجویز شده توسط متخصص اطفال باشم؟
نه، تا زمانی که دستورالعمل های خاص متخصص خود را دنبال کنید لازم نیست نگران باشید. استروئیدهای موضعی خط اول درمان برای نوزادان مبتلا به اگزما هستند. این کرم ها بیش از 50 سال است که برای درمان اگزما استفاده می شوند، بنابراین نتایج خوبی از نحوه عملکرد آنها وجود دارد. اگر اگزما را به موقع و کامل درمان نکنید، بدلیل خاراندن بیش از حد و التهابات پوستی آسیب جدی در لایه های عمیق تر پوست رخ خواهد داد.

9. چگونه می توانم از خارش نوزادم جلوگیری کنم؟
مرطوب نگه داشتن پوست کودک و کنترل هرگونه التهاب پوستی بهترین راه برای کاهش خارش است.
سعی کنید عواملی که باعث اگزما کودک شما می شود را بررسی کنید و سعی کنید از قرار گرفتن آنها در معرض عوامل تحریک کننده اجتناب کنید. خاراندن پاسخی به خارش است اما می تواند به یک عادت نیز تبدیل شود. بنابراین، ناخن های کودک خود را کوتاه نگه دارید و از لباس خواب با دستکش استفاده کنید. اتاق خواب را خنک نگه دارید: حدود 22-20 درجه سانتیگراد.
10. اگر اگزمای نوزادم بدتر شد چه باید بکنم؟
اگر کودک شما پوست ملتهب با اگزمای شدید دارد و اگزمای او با استروئیدها بهتر نمی شود، ممکن است پوست او عفونی شده باشد و ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. دراین صورت پزشک متخصص اطفال کودک را ویزیت کنند.
علائم عفونت عبارتند از: تاول‌ها یا زخم‌های پر از مایع، تشکیل یک پوسته زرد رنگ در اطراف بثورات اگزمایی، تورم و ایجاد رنگ قرمز تیره تا بنفش بثورات، درد یا حساسیت به لمس، تب یا لرز
11. آیا اگزما مسری است؟
خیر، اگزمای نوزاد مسری نیست. این بیماری نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

چند توصیه ساده برای کمک به کاهش اگزما در کودکان:
* از مرطوب کننده کودک استفاده کنید: پس از حمام کردن، یک مرطوب کننده ملایم و بدون ایجاد تحریک برای کودک خود استفاده کنید.
* از لباس راحت برای کودک استفاده کنید: برای جلوگیری از ساییده شدن بیش از حد پوست کودک به لباس و تحریک شدن آن، لباس های گشاد و پنبه ای انتخاب کنید. هنگام شستشو لباس ها حتما از شوینده ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
* خارش کودک را درمان کنید: اگزمای نوزاد می تواند بسیار خارش دار باشد و حتی مانع از خوابیدن برخی از نوزادان شود. ممکن است کودک شما لکه های خشک را بخراشد، که بثورات را بدتر کند یا حتی منجر به عفونت شود. به همین دلیل بسیار مهم است که سعی کنید با استفاده از یک مرطوب کننده ملایم حاوی مواد تسکین دهنده، خارش را کاهش دهید. همچنین، حتما با کوتاه کردن ناخن های کودک و استفاده از دستکش از خاراندن پوست جلوگیری کنید
* مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید: در حالیکه ترکیبات گیاهی حتی در محصولات مراقبت از کودک نیز محبوب شده اند، ممکن است این ترکیبات تحریک کننده باشند. به جای آن، محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوصاً برای پوست حساس کودک طراحی شده اند.
* نوزادتان را حمام کوتاه ببرید: حمام های کوتاه و ۱۰ دقیقه ای با آب ولرم برای کودک مناسب است (حدود 38 درجه سانتیگراد). از شوینده های ملایم که مخصوص پوست ظریف کودک است استفاده کنید. پس از اتمام کار، با یک حوله تمیز کودک را خشک کنید و به یاد داشته باشید بعد از حمام از مرطوب کننده کودک یا روغن کودک برای کمک به حفظ رطوبت استفاده کنید.

 

By: National Eczema Society